Motocross ja sen alalajit ovat yksi suosituimpia moottoriurheilun muotoja maailmassa. Ajaminen on jännittävää, haastavaa ja kisat täynnä tapahtumia joka käänteessä. Krossiharrastukseen pääsee mukaan myös kohtuullisen edullisesti ainakin jos ostaa käytetyn pyörän. Tämä kaikki vetoaa vauhtia ja vaarallisia tilanteita hakeviin yksilöihin.

Krossipyörä on suunniteltu ajettavaksi niin mudassa, asfaltilla ja maanteillä. Ajaminen mielletään rämäpäiden touhuksi, mutta kisoissa vaaditaan rohkeuden lisäksi hyvää yleiskuntoa ja voimaa, nopeita reaktioita ja hyvää havainnointikykyä. Kilpailut ovat täynnä tiukkoja tilanteita ja pieniä onnettomuuksia ja kaatumisia tapahtuu lähes joka kisassa. Tästä syystä suojavarusteisiin panostaminen ja myös turvallisen kaatumisen harjoittelu on Motocrossissa lähes yhtä tärkeää kuin itse ajaminen ja pyörän tuunaaminen. Krossiharrastuksen voi aloittaa jo 7-vuotiaana. Toisessa ääripäässä yli 50-vuotiaille on olemassa oma veteraanisarja.

Motocross-pyörät

Motocross-kisoissa ajajat jaetaan eri luokkiin iän ja heidän pyöränsä kuutiotilavuuden mukaan. Perinteisesti krossipyörät ovat kaksitahtisia, mutta nykyään kisoissa ajetaan myös nelitahtisilla ajokeilla, joten pelkkä kuutiotilavuus ei kerro aina koko totuutta pyörän tehoista tai maksiminopeudesta.

2-tahtisten pyörien kuutiotilavuus vaihtelee 50³ ja 500cm³ välillä. 4-tahtisista koneista on näiden lisäksi markkinoilla myös 610cm³ malli. 125-kuutioiset ja tätä suuremmat moottorit ovat yleisimpiä käytössä olevia. Näitä pienemmät ajokit on mitoitettu juniorikuskeille.

Supercross (SX)

Supercrossissa kisataan 125-525 kuutioisilla motocrosspyörillä. Erät ovat motocross-kisoja lyhyemmät, vain 20 kierrosta, mutta rata on vastaavasti vaikeampi. Motocrossissa hypyt ovat pääsääntöisesti yksittäisiä hyppyjä, joten vauhti pysyy kovana. Supercrossradalla on tämän lisäksi kaksois- ja kolmoishyppyjä ja näitä varten kiihdytyssuoria. Karsinnan ja aika-ajojen perusteella finaaliin suoriutuu 20 kuskia. Maailmalla tunnetuin ja arvostetuin Supercross-sarja on amerikkalainen AMA Supercross Championship, joka järjestetään vuosittain usean eri tapahtuman voimin eri stadioneilla, vaihtelevissa olosuhteissa.

Freestyle motocross (FMX)

FMX, eli Freestyle motocross on moottoriurheilun yksi näyttävimpiä lajeja. Tavallisten krossipyörien sijaan kisaajat ajavat muokatuilla ja tuunatuilla ajokeilla, jotka mahdollistavat näyttävien temppujen tekemisen. Freestyle-krossi vaatii jatkuvaa treenaamista ja huippufysiikkaa, sillä suurin osa tempuista on jollain tapaa painavan pyörän liikuttelemista ilmalentojen aikana. Verrattuna normaaliin krossipyörään, freestylepyörän jousitus on paljon jäykempi ja paino on karsittu minimiin, jotta pitkistä hypyistä kyetään laskeutumaan maahan turvallisesti.

Mini MX

Nimensä mukaisesti Mini MX on motocrossia pienoiskoossa ja laji on ensisijaisesti suunnattu hauskanpitoon ja vähemmän vakavaan kisaamiseen. Minikrossipyörät ovat myös edullisia ostaa ja helppo huoltaa, joten lajin aloituskynnys on normaalia motocrossia alempana. Mini MX ei ole pelkästään lasten ja nuorten laji, vaan ajajien ikähaitari on kaikkea teinistä vaariin. Usein kisoissa näkeekin kokonaisia perheitä pitämässä yhdessä hauskaa.

Suomessa toimii Mini-MX League, joka järjestää kisoja ja riippuen omasta taitotasosta kisaamaan pääsee täysin harrastuspohjalta, jonka lisäksi nopeimmat konkarit voivat ajaa Expert-luokassa tosissaan.

Enduro

Enduro on Motocrossin sukulaislaji, jossa yhdistyvät vaikeat maasto-olosuhteet pitkään ajorupeamaan. Käytännössä kyse on luotettavuusajosta, jossa pyritään etenemään etapilta toiselle tiukasti määrätyn aikataulun mukaan. Myöhästymisestä ja poikkeuksellisesti myös liian aikaisesta saapumisesta tarkistuspisteelle annetaan sakkominuutteja, joka tietää sijoituksissa putoamista. Reitin varrella suoritetaan liuta erikoiskokeita, joissa paremmuus lopulta ratkaistaan.

Kilparadat Endurossa vaihtelevat maailmanlaajuisesti huomattavasti. Etelän maissa kuumat hiekka-aavikot tai kivikkoiset vuoristomaisemat saattavat olla pääosassa. Suomessa Enduroa on ajettu jopa suolla. Maailmamestaruusarjan pisin ja vanhin kisa kestää kuusi päivää. Kisoihin kuuluu osana myös kaluston huolto ja tankkaus. Maksimissaan 30% kisan reitistä ajetaan päällystetyillä teillä.

Enduropyörät eroavat tavallisista motocrosspyöristä niiden rakenteen osalta, joka on tavallista vankempi. Kisoissa ajetaan välillä myös normaalin liikenteen seassa julkisilla tieosuuksilla, josta syystä kilpapyörien tulee täyttää laillisen ajokin vaatimukset kyseisessä maassa.