Motocrossi on kasvanut yli sadassa vuodessa massojen viihteeksi ja samalla harrastajien määrä on moninkertaistunut. Nykyään motocrossia ajetaan myös ratojen ulkopuolella maastossa milloin missäkin. Pyörät ovat myös edullisia, joten riskejä uskalletaan tämänkin puolesta ottaa. Käytetyn krossipyörän voi saada jo muutamalla sadalla eurolla ja rikkoutuneen tilalle voi näin ostaa uuden menopelin.

Krossiharrastus on tuonut mukanaan myös lieveilmiöitä ja ympäristöön liittyviä haittatekijöitä. Krossiharrastus mielletään rämäpäiden puuhaksi ja uudenkarhean ajokin omistajat usein kokeilevatkin rajojaan temppuja tekemällä. Tätä suurempi ongelma ovat kuitenkin rasitteet ympäristölle. Pyörällä, joka kulkee maastossa kuin maastossa, antaa vapauden tunteen kulkea sieltä miestä nopeimmin pääsee – usein kasvillisuudesta, eläimistä tai naapurustosta piittaamatta.

Motocrossin haittapuolia ympäristölle

Melusaaste

Halvat krossipyörät ovat erittäin äänekkäitä, sillä suojarakenteet ovat kevyitä ja äänekkyys on myös osa lajin viehätystä. Jatkuva kiihdyttely ja jarruttelu voi nostaa melutason hetkellisesti jopa yli 100 desibeliin. Moottorin ääntä voi hyvin verrata moottorisahan jatkuvaan käynnistämiseen ja käyttämiseen. Ilman korvatulppia pysyvän kuulovaurion vaara on ajajilla suuri. Riippuen ilmasta ja sijainnista, krossipyörien melu voi kantaa jopa kymmeniä kilometrejä maastossa. Eläimet saattavat säikkyä meteliä ja harvaan asutulla alueella yksittäinen korviinpistävä melunlähde voi rikkoa muutoin rauhallisen tunnelman.

Päästöt ja energiankulutus

Modernit moottoripyörät on varustettu jo katalysaattorilla autojen tapaan. Uusissakaan krossipyörissä ei vastaavasti kuitenkaan ole kuin minimaalisesti ympäristöä säästävää teknologiaa. Paino on karsittu minimiin ja koneen tehokkuus ja itse pyörän rungon kestävyys ovat etusijalla. Bensasyöppö motocrosspyörä saastuttaa moninkertaisesti autoa enemmän. Muutosta tuskin on lähivuosina luvassa, vaikka sähkömoottoreilla kulkevia moottoripyöriä onkin jo markkinoilla. Vaihtoehtoisen teknologian korkea hinta ja vallalla olevat asenteet harrastajien piirissä ovat suurimmat haasteet päästöjen vähentämiselle.

Motocrossin positiivisia vaikutuksia

Usea urheilulaji on joukkuepohjaista ja täysin harrastepohjainenkin tiimityö vaatii uhrautumista ja säännöllistä harjoittelua. Satunnaisurheilijan voi olla vaikea löytää itselleen sopivaa lajia perinteisten lajien joukosta. Samoin yksilöurheilu, kuten yleisurheilu, vaatii luontaisia atleettisia kykyjä, jotta niissä viihtyy ja menestyy. Välineurheilu tätä vastoin antaa mahdollisuuksia onnistumisen tunteisiin vähemmänkin lahjakkaille.

Motocross voi olla monelle nuorelle mainio harrastus, joka antaa vapauden tunnetta ja samalla vastuuta. Itsenäisen harjoittelun voi mitoittaa itselleen sopivaksi ja halutessaan ajamista voi tehdä yksin tai muiden harrastajien kanssa.

Vastuullisuus

Omalla työllä ostetusta krossipyörästä tulee pidettyä huolta, joka kasvattaa vastuuta. Ajamiseen liittyy myös sääntöjä ja ohjausta, joka tulee sisäistää, ennen kuin radoille voi lähteä. Kilpailuissa samoin on omat sääntönsä, joita tulee noudattaa. Vaikeassa maastossa ajettaessa pienetkin virheet voivat kostautua nopeasti, joka pakottaa tarkkaavaisuuteen. Syyn ja seurauksen lait oppii krossin parissa muutaman kaatumisen jälkeen nopeasti.

Tekninen osaaminen

Krossipyörä joutuu kovemmalle koetukselle kuin moni muu laite. Vioilta ja mekaaniselta kulumiselta ei voi välttyä. Välillä vikoja joutuu etsimään ja korjaamaan myös maastossa. Tyhjentyneet renkaat ja öljynvaihto tulee osata tehdä itse, sillä kukaan muu ei sitä tule maastossa tekemään kuin ajaja itse. Moottoreita myös viritellään tehokkaammaksi ja tämä ei onnistu ilman asianmukaista tietotaitoa ja ymmärrystä voimanlähteen perusperiaatteista. Mekaanikon taidot tulee opittua siinä kuin ajaminenkin ja tästä voi olla hyötyä myös muussa teknisessä työssä myöhemmin.

Fyysinen ja psyykkinen kestävyys

Motocrossin ajaminen vaatii hyvää peruskuntoa ja jos sellaista ei ole ennestään, sen tarpeen huomaa pian. Pelkkä ajaminen itsessään kasvattaa lihasvoimaa erityisesti käsivarsissa ja hartioissa. Samalla hapenottokyky ja kuumansietokyky joutuvat koetukselle. Kestävyysajo eli enduro, kasvattaa kokonaisvaltaista lihaskestävyyttä ja rasituskykyä. Hyvät ajajat treenaavat erikseen kuntosalilla ja tämä kaikki antaa tervettä itsekuria ja hyvät eväät kehon jaksamiselle.